Proč nejsem vegetarián?

15. ledna 2014 v 20:34 | Jan Duha
Tak tady máme na obrázku, prosím pěkně, typický, mezinárodně proslulý, Wiener Schnitzel neboli vídeňský řízek.
Schází už snad jen oddělená přihrádka s brambory a cibulí v láku.
Tento obrázek, který ve mně vzbuzuje silný pocit hladu, ačkoliv jsem právě večeřel, může pochopitelně pohoršit
(a pravděpodobně také pohorší) spoustu vegetariánů a veganů. No a o nich přesně bude tenhle článek.
Bude o tom, proč já maso jím, proč mi to přijde přirozené a proč se odmítám zařadit do těchto bezmasých škatulek,
vyčleňujících se z mainstreamového stravovacího spektra běžné populace.

Mám asi tři kamarády - respektive dva kamarády a jednu kamarádku, abych byl genderově korektní - o kterých vím,
že se hlásí k vegetariánství nebo veganství.
(Pro věci neznalé - vegetarián je člověk, který nejí pouze maso, zatímco vegan odmítá i konzumaci ostatních potravin
živočišného původu, jako je například mléko, med nebo vejce, ale o tom dost v chytrých knihách a na internetu).
Na začátek musím podotknout, že rozhodně nechci nikomu mluvit do jeho životního stylu a je samozřejmě věcí každého,
jak se stravuje, stejně jako je věcí každého například koho miluje nebo jakou víru vyznává.
Sám patřím hned do několika menšin (studenti VŠ, gayové, lidi s brýlemi, čtenáři Nového Prostoru apod.), takže naprosto
chápu lidi, kteří nějakým způsobem vybočují z běžné masy šedého průměru, ať už tím, jak se narodili, nebo tím,
co si zvolili. Proto tento článek berte pouze jako vyjádření mého subjektivního názoru, nikoliv jako útok na někoho
či snad snahu někomu diktovat, jak má žít.

Jaké jsou nejčastější argumenty vegetariánů, proč maso ne e?

1) Při výrobě masa trápíme a zabíjíme zvířata - a ona trpí!

To je sice pravda, jenže zabíjení živých bytostí se nikdy nelze zcela vyhnout.
Co pak rostliny, které musí zabít vegetarián či vegan, aby se najedl?
Co miliony bakterií, které zemřou, když si umýváte ruce?
Jeden kamarád - novopečený vegan - mi na to argumentoval, že rostliny a bakterie nemají nervovou soustavu,
tudíž jejich vědomí není na takové úrovni, jako vědomí zvířat anebo nás lidí, a tím pádem nevnímají utrpení
tak intenzivně. Nicméně také jsou to živé bytosti, také musí zemřít naší rukou a také vnímají, když je
nějakým způsobem poškodíme, resp. usmrtíme. Kdybychom zašli do extrému, museli bychom se nakonec živit
pouze slanou vodou - u té bychom měli stoprocentní jistotu, že není živá a že nic necítí.
Problém utrpení zvířat lze řešit podporou lokálních farem a biochovů.
Zde žijí zvířata v mnohem lepších podmínkách, než v klasických velkochovech, jsou zdravěji krmena s menším použitím chemie a trpí mnohem méně.
I kdybychom brali vážně tento argument, tak vysvětluje pouze vegetariánství, nikoliv veganství.
Pokud chci vyrobit šunku, musím zabít zvíře. Jak ale poškodím kupříkladu takovou krávu tím, že jí odeberu mléko,
anebo včely tím, že z produktů jejich metabolismu vyrobím med?

2) Člověk je z podstaty býložravec, maso k životu nepotřebuje.

To podle mě není pravda, mnohé vědecké důkazy naopak naznačují, že konzumace masa vedla u člověka ke zvětšení mozku, především řečového centra. Bílkoviny obsažené v mase sice lze nahradit např. luštěninami, tofu nebo sójou.
Jsem ale velmi skeptický k tomu, že by tyto potraviny dokázaly maso nahradit dlouhodobě či dokonce trvale,
ačkoliv vegetariánským jídlem jednou týdně také neopovrhnu.

3) K odmítání masa mám náboženské důvody (např. Hari Krišna).

Proti tomu v podstatě nelze argumentovat, protože víra je svobodným rozhodnutím každého jednotlivce.
Je to zkrátka srdeční záležitost, stejně jako například láska nebo umění.
Ty také vnímá každý jinak, přestože má každý přibližnou představu, o co zhruba jde.
S jedním příslušníkem Hari Krišna jsem na toto téma hovořil. Používal především argument 1) s tím, že jezení masa způsobuje špatnou karmu. Já ale nevěřím, že karma funguje tímhle způsobem, stejně tak nepracuji na jatkách
a zabíjačky jsem se zúčastnil snad jednou v životě.
Z hlediska mé víry - buddhismu - je tedy všechno v pořádku, ačkoliv příslušníci hnutí Hari Krišna se nad tím zřejmě budou do nekonečna pohoršovat.
Pronesením mantry OM MANI PADME HUM mohu pomoci všem živým bytostem k osvícení - včetně toho nebohého čuníka či kuřete na mém stole.
Tento Krišňák, se kterým jsem se na ono téma bavil, se mě zeptal, zda mi připadá slabý nebo nemocný.
Nepřipadal, a tak jsem po pravdě odpověděl ,,ne", načež on vítězoslavně prohlásil ,,no vidíš, a taky jsem vegetarián!"
Pokud bych ho někdy znovu potkal, možná bych znovu odpověděl ,,ne", ale skepticky, a možná trochu sarkasticky,
bych dodal ,,zatím..."

4) Jsem vegetarián z ekonomických důvodů.

Má-li člověk hluboko do kapsy, dá se přece šetřit i jiným způsobem, než vysazením masa z jídelníčku.
Například bydlením v ekologicky udržitelných domech, snížením spotřeby elektřiny nebo
používáním úsporných žárovek.
Ekonomický argument také neplatí v rodinách, kde vegetariáni jsou jen někteří členové a jiní ne - zde je nutnost
vařit dva druhy jídel, vždy jedno s masem a jedno bez - a to se naopak značně prodraží.

5) Jsem vegetarián, protože je to in.

K tomu snad netřeba se vyjadřovat, až začnou být in například kostkované košile, tento typ člověka na ně nedá dopustit,
až z módy vyjdou, také u něj skončí vzadu ve skříni.

6) Je to tradice naší rodiny, komunity či státu.

Na tohle se dá říct snad jen - proti gustu žádný dišputát, ačkoliv lze namítnout, že člověk není automaticky povinen
dělat určitou věc jen proto, že ji dělá většina členů jeho rodiny či komunity.

Většina ostatních vegetariánských/veganských argumentů se točí kolem šesti zde uvedených.
V každém případě však prosím vegetariány a vegany, aby omezili příspěvky na Facebooku i jinde
ve veřejném prostoru, které zobrazují zmrzačená a trpící zvířata.
Mohu všechny čtenáře ujistit, že to nedělá nijak dobře ani nám, kteří maso jíme.
Já osobně na zvířata nedám dopustit, například kočičí předení mě vskutku uklidňuje.
Respekt mám i ke zvířatům hospodářským, která nám dávají mléko, maso či vejce, i když je kvůli tomu musíme
určitým způsobem omezovat. Vždyť musíme omezovat i sami sebe, nemůžeme si vždy a všude dělat, co nás napadne.
V každém případě doufám, že tento článek co nejvíce lidí pobavil, přiměl k zamyšlení a některé vegetariány
snad i k přehodnocení některých svých postojů, i když to nebyl primární záměr.
Flamewar mezi masojedy a vegetariány zřejmě ještě nějakou dobu neutichne...

Každopádně si na závěr neodpustím menší vtípek, že i vegetariána potěší pořádnej řízek, případně roštěnka v posteli :))
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Vendy Vendy | Web | 16. ledna 2014 v 19:20 | Reagovat

Pročetla jsem pečlivě a souhlasím. Znám tyto argumenty a i když jsou přesvědčivé, nejsou tak úplně správné,protože když se řekne A, existuje někde i B.
Nikdo z těch veganů (i vegetariánů, ale spíš veganů) se nezamyslel nad tím, kdyby nastala ta kalamita a všichni přešli na veganskou stravu. A to nejen zkušebně na jeden den nebo týden, ale dlouhodobě, na několik měsíců nebo let.
Nevím, co by nastalo, ale pravděpodobně by došlo k přemnožení zvířat (která by se nesměla zabíjet) a také k výraznému množství spotřeby ovoce, obilovin a zeleniny. Myslím, laicky, že by došlo k jevu zvanému hladomor. Protože k šesti miliardám lidstva, spásajích rostlinnou říši, by se přidala obrovská masa "osvobozených zvířat", spásajích rovněž rostlinnou říši. A protože by nikdo neeliminoval reprodukci, zvířátek by přibývalo, stejně jako lidí. (Jedině by musela nastoupit kastrace a sterilizace, což je zákrok, který by se měl příčit veganským názorům).
No, možná se mýlím.
Nesouhlasila bych ani s ekonomickými důvody, ovoce i zelenina jsou dnes téměř ve stejných relacích jako maso (hrozny kolem stovky, papriky kolem sedmdesáti, jablka přes třicet, ananas kolem sedmdesáti, tedy když nepočítám akce. Akorát snad žampiony jsou cenově přijatelné, no ale jez každýb den žampiony, žejo.
Luštěniny jsou fajn, ale taky se nedají jíst každý den.
Nemám nic proti vegetariánským jídlům a sem tam si klidně nějaké uklohním, ale nedat si kousek masa, to bych asi nezvládla.

2 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 18. ledna 2014 v 13:03 | Reagovat

Bakterie zabíjíme, ale má svým způsobem "šťastný" život. Taková kráva nasává hned od narození strach se všech koutů. Ihned ji vyrvali od matky a nadopovali ji hnusným žrádlem aby rychle rostla. Minimum pohybu, zavřená ostatními, čeká celý život jenom na jatka... Ovšem jak říkáš ty, vyřešíme to domácím chovem. Jenomže jestli se mají dodržovat tyto podmínky, nepokryje to celou spotřebu masa, co máme jako lidstvo dnes.

3 Leena Leena | 18. ledna 2014 v 13:30 | Reagovat

Čím mohou trpět mléčné krávy? Např. udržováním březosti a častými porody (není mléka bez telete), oddělením telete od matky po porodu (jsou to "jen" zvířata, ale také k sobě mají citovou vazbu), nadměrnou velikostí vemene... Mléčné krávy, pokud vím, se většinou nevypouštějí na pastvu, jsou celý život zavřené v budově. A těch nepříjemných věcí je více, píše se o nich např. v těchto (a dalších) článcích.
http://soucitne.cz/anonymni-vypoved-z-ceskeho-mlecneho-velkochovu
http://zachrana-zvirat.blogspot.cz/p/tajemstvi-mlecneho-prumyslu_06.html
Ano, jsou to články z veganských zdrojů, mohou být přibarvené, co já vím. Ale i kdyby jen půlka z toho byla pravda, stejně by mi bylo těch krav líto. Nejsem vegan, ale moc dobře chápu jejich důvody.

[1]: Ale to víš, že zamyslel. Kdyby celý svět přešel na veganskou stravu (já vím, utopie), jistě by se to nestalo ze dne na den. Bylo by nutné dojít k tomu postupně. Tzn. přestat množit hospodářská zvířata, ta existující postupně "dojíst" a další už nechovat. Domestikované druhy by nejspíš zanikly (neberu teď v úvahu, že i kdyby většina světa byli vegani, našli by se jistě odpůrci, kteří by nadále zvířata chovali načerno). Vážně si nemyslím, že by vegansky smýšlející člověk vypustil hospodářské zvíře do přírody, vždyť by mu to přineslo jen utrpení, proti kterému vegan bohuje.
Osobně se stravuji vegetariánsky, ale světe, div se, nemám problém s tím, že někdo jí maso. Bylo by ale super, kdyby lidé omezili konzumaci masa (třeba na 1-2 dny v týdny) a živočišných produktů vůbec. Zvířat by se pak chovalo méně a doufám, že v lepších podmínkách, což by sice zvýšilo cenu, ale jednou týdně bychom si to jistě dovolit mohli... a zvýšila by se určitě i kvalita masa a mléka. Jak píše all-is-magic, podpora malých domácích chovů, to mi připadá jako cesta. Jen to chce snížit tu dnešní obrovskou spotřebu (a ruku na srdce, ono jednou týdně kvalitní maso je jistě zdraví prospěšnější, než každý den kus masa pochybné kvality).
BTW, i v takovém ideálním světě bych nejspíš vegetariánem zůstala, připadá mi, že mi bezmasá strava vyhovuje více.

4 Jan Duha Jan Duha | Web | 19. ledna 2014 v 12:21 | Reagovat

díky za vyjádření názorů. Na odkazy mrknu, přesto se vegetariánem nejspíš nestanu - už jen proto, že mi maso prostě chutná ;) btw. vegetariánská strava je prý velmi vhodná pro krevní skupinu A, ovšem ne pro nulu ;)

5 Peter Cross Peter Cross | Web | 29. března 2014 v 15:12 | Reagovat

Ach. K tomuto článku mám opravdu hodně co říct, ale nejvíce mě ,,zaujal" první bod, který mi přijde ale naprosto nesmyslný.

Ano.. Žádný živý organismus nemůže přežívat bez toho, aby nezabil organismus jiný. Masožravci zabíjí jiná zvířata a býložravci ,,zabíjí" rostliny. Jestli je ti teda všech těch rostlinek tak líto, tak je myslím veganství pořád to nejlepší co můžeš udělat.. Aby se k tobě na talíř dostal řízek, tak se musí ono zvíře, ze kterého řízek pochází, pořádně vykrmit. A nedávají mu k jídlu masíčko nebo mlíčko.. Dají mu prostě rostlinnou stravu. Tudíž aby se k tobě na talíř dostal řízek, tak spotřebuješ mnohem více rostlin + život nevinného tvora k tomu. Zkus se nad tím zamyslet takhle.. ;)

A tvoje komentáře u mě na blogu mažu proto, že mažu všechny komentáře, které se netýkají článku.

6 Jan Duha Jan Duha | Web | 30. března 2014 v 12:16 | Reagovat

já ten argument chápu, ale vem si, že zvířata, která chováme na jídlo - jako krávy nebo slepice - jsou už v podstatě domestikovaná. Ve volné přírodě by stejně nepřežila moc dlouho. Pokud by to zvíře nesnědl člověk, stejně by ho snědlo něco jiného. Pokud jde o to utrpení - jak by ses díval na to, pokud bych choval dejme tomu prase v nějakém biochovu, mělo by dostatek prostoru, relativně zdravé krmení, jeho utrpení by bylo minimální - a pak by nešlo na klasická jatka, ale dostalo by uspávací injekci a ,,klepnul" bych ho ve spánku? Když by žilo takhle a umřelo by ve spánku, tak by moc netrpělo, a i pro tebe by to mohlo být přijatelné ;)

7 Někdo, kdo tě poučí Někdo, kdo tě poučí | 27. července 2015 v 21:07 | Reagovat

Bože, ty jsi ale blbec. Další, co NIC o zneužívání a zabíjení zvířat neví, a zcela na základě svým pocitů, které realitu neviděly ani z rychlíku, vykřikují do tmy své názory. A těmi body - fakt jsi mě pobavil. Jedno vege jídlo týdně - copak, láduješ se od rána do večera řízky a salámem a jednou týdně si dáš jablko nebo rohlík? Víš vůbec, co to vege jídlo je?
Být veganem nebo vegetariánem je in, a proto lidi upravují své návyky. Jako vážně? Možná pubertální jedinci hledající sebe sama, ale rozumný člověk sotva. Nedalo by se totéž říct i o homosexualitě? Že mnozí, aby se udělali zajímavějšími, o sobě tvrdí, že jsou homosexuálové/bisexuálové, a pak je to záhadně přejde?
A zapomněl jsi na jeden nejdůležitější argument, proč lidé nejí maso nebo se stávají rovnou vegany - láska ke zvířatům. Což tobě asi nic neříká, protože člověk, který má rád zvířata, nedokáže rozlišovat mezi tím, která bude chovat a která jíst. Je to totiž stejné, jako bys řekl, že s bělochem se budeš kámošit, ale třeba černocha si zotročíš. Takže raději o své lásce ke zvířatům pomlč a vrhni se ten řízek.
Než příště vybliješ na net takovou hromadu volovin, něco si o tématu zjisti. Pak třeba nebudeš vypadat jak kretén. A běž se podívat, v jakých podmínkách se zvířata chovají (sledování Milky nebo Veselé krávy v TV nestačí), a jak to vypadá na jatkách, pak třeba pochopíš, proč existují lidé, co proti  tomu bojují. A jestli si myslíš, že svými tlachy přiměješ někoho, aby začal jíst maso, tak se prober. Souhlasit s tebou mohou jen stejní sobečtí ubožáci, kteří upřednostňují vlastní břich a chutě před láskou ke zvířatům.

Ke komentářům - tak krevní skupina, a copak ještě tě nutí papkat maso? Tvoje čakra?

Kdyby lidé maso nejedli, hospodářská zvířata by nevymřela, snad jen ten pojem. Možná tě to překvapí, ale světě div se, existují lidé, kteří chovají prasátka, krávy, ovce nebo slepice jako domácí mazlíčky pro jejich inteligenci, krásu, přítulnost, cokoliv. Ale chápu, že to asi někoho, kdo při pohledu na malé selátko, vidí jídlo, nenapadne.
Podívej se na tohle video AŽ DO KONCE a pak mi tady něco vykládej...
https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xaf1/v/t42.1790-2/11381046_848949418491633_1558030002_n.mp4?efg=eyJybHIiOjY1NSwicmxhIjoyNDg4fQ%3D%3D&rl=655&vabr=364&oh=1cb949ff6fbb658f3aff2b166faacee4&oe=55B6A744

8 Někdo, kdo tě poučí Někdo, kdo tě poučí | 27. července 2015 v 21:08 | Reagovat

A nezapomeň ten můj komentář smazat, protože jediné, o co stojíš, je přitroublé kývače, kteří o tom stejně jako ty nic neví, a poučují.

9 Piloun Piloun | 2. září 2015 v 12:46 | Reagovat

Dárkové bedýnky pro pravé masožravce:

http://manboxeo.cz/eshop/bedna-pro-masozravce/

10 Jan Duha Jan Duha | Web | 4. září 2015 v 0:26 | Reagovat

Děkuji za reakci. Zaprvé, o samé přikyvovače rozhodně nestojím, naopak rád diskutuji s lidmi, co mají opačný názor, protože si tím tříbím své argumentační schopnosti. Myslet všichni lidi stejně, tak se ukoušu nudou :) Takže buď klidná, tvůj názor jako přesvědčený demokrat rozhodně mazat nebudu - mažu jen ty vyloženě vulgární, ten tvůj se ještě snaží držet v jakýchs - takýchs mezích slušnosti (i když ten tlak pod pokličkou, který hrozí vybuchnout, je tam už znát poměrně značně).
Již v úvodu článku jsem ostatně napsal, že názor nikomu neberu a ani na nikoho neútočím.
Jen vyjadřuju, co si myslím, jak si to kdo přebere, je už jeho či její věc.

Utrpení zvířat jsem sice možná neviděl na vlastní oči, ale rozhodně jsem o něm slyšel z úst mých kamarádů vegetariánů a veganů, takže tenhle úhel pohledu chápu a rozhodně je mi líto, když jakékoliv zvíře žije v takto krutých podmínkách, jako ve většině velkochovů.
Tím, že přestanu jíst maso, tomu zvířeti stejně život nevrátím – sní ho někdo jiný.
Logika trhu je nastavená tak, aby nabídka převyšovala poptávku, takže se raději zvířat porazí víc, než kolik se sní masa, a to i přes případný nárůst počtu veganů.

Stav, kdy se ze všech stanou naráz vegani, považuju za utopii, zvlášť v dnešní době.
Postupně by to snad šlo, v ČR prý existují asi 2 farmy, kde hospodářská zvířata mohou dožít, v případě, že by jejich počet rostl, dal by se tento přechod k veganství snad zvládnout.
I pro nás masojedy je ale řešení – biofarmy, jak už jsem psal.
Zvíře nežije v žádném kotci, ale v klidu na louce, s rozumným přídělem vody, potravy, v podstatě si žije v pohodě, netrpí… a pak mu třeba dají injekci ve spánku, nebo ho nechají zemřít přirozenou smrtí. Otázka je, měl by vegetarián či vegan argumentující utrpením zvířat, problém sníst maso i takového zvířete?

Pokud je vegetarián z definice člověk, který nejí maso, pak vegetariánské jídlo je logicky takové, které maso neobsahuje. Třeba i tebou zmiňovaný rohlík či jablko.
Co jsem na tom nepochopil, je mi opravdu záhadou.

Masem se rozhodně necpu každý den, mám ho tak 2x až 3x týdně, jinak spíš pečivo, mléčné výrobky, luštěniny, ovoce a zelenina…takže takový mix…

Takže se rozhodně masem necpu každý den, taky ho omezuju, trávení mám jenom jedno…
Na druhé straně například vím, že vápník v mléce je pro člověka mnohem lépe stravitelný, než v rostlinách… a to jsem si nevycucal z prstu, to tvrdí vědci, co se na problematiku výživy specializují…

Jinak to srovnání s homo/bisexualitou kulhá. Těžko člověk může vědomě změnit velikost svého hypothalamu a na základě toho svou orientaci. Maximálně může experimentovat, což je častější kvůli tomu, že to dříve bylo tabu, tak se nyní zdá, že je toho všude plno.
Zažil jsem toho už dost, ale ještě jsem nezažil, aby mi heterák řekl, budu na chvíli gayem, protože chci být zajímavý. Až mi to některý z nich řekne, dám vědět.
Plést hrušky s jabkama a rozhodnutí s vrozenými vlastnostmi fakt nepovažuju za relevantní argument, takže buď tak hodná a raději nepiš o tom, o čem nic nevíš, mám-li se vyjádřit tvými slovy. Notabene bavíš-li se s člověkem, který k dané komunitě patří.

Mám rád jako mazlíčky například kočky, koně…ty bych nikdy nesnědl, právě proto, že k nim mám takto láskyplný vztah… k praseti či krávě prostě takový vztah necítím… prostě proto, že jsem k tomu nebyl veden… například v Indii považují krávu za posvátnou, a naopak takovou kočku by tam dost možná snědli…

To, že někdo nemá rád všechna zvířata, neznamená přece nutně, že nemá rád žádná – ruku na srdce – dokázala bys stejně jako kočku, nebo i tu krávu, milovat třeba krokodýla, tygra, kobru?

To video mi bohužel nejde přehrát (tentokrát to není sarkasmus, opravdu nejde), ale vím, na co narážíš. Už jsem na to reagoval v odstavcích výše.

Ad. krevní skupiny – je to jedna z vědeckých teorií, opět to není něco, co bych si vymyslel já.

http://www.prirodnicestou.cz/strava-dle-krevnich-skupin/

Když už jsme u těch čaker, musela bys napsat která, v buddhismu jich máme pět ;)
Btw., ani tibetští mniši většinou nejsou vegetariáni, a to jsou osvícení a rozhodně nelze říct, že by jim chyběl soucit. Jenže ono v Tibetu, který je cca. 4000 m.n.m v průměru, toho stejně moc nevypěstuješ, takže bez masa a tuku ze zvířat by zkrátka nepřežili.

Tento argument už ale taky moc vege lidí v potaz nebere.
Ono na internetu se najde dost amatérských psychologů, kteří by hned druhého soudili, nadávali mu do blbců a kdoví co ještě, jen proto, že má jiný názor, aniž by vůbec znali jeho osobnost, výši jeho inteligence či všechno to, čím si v životě prošel.
Vypovídá to ovšem víc o nich samých, než o těch, které kritizují.
Paušalizovat a soudit podle prvního dojmu je zkrátka pohodlnější, než se nad věcmi zamýšlet do hloubky…

Takže ještě jednou ti (mimochodem, jaké je tvé ctěné jméno?) děkuji za tvůj názor a omlouvám se, že jsem tak otálel s odpovědí, neb jsem byl zaneprázdněn mnohými jinými činnostmi. Nicméně pro příště bych z tvé strany ocenil trochu méně útočný a více diskuzní tón.

11 Jan Duha Jan Duha | Web | 4. září 2015 v 0:44 | Reagovat

Ještě bych se rád vyjádřil k argumentu s černochem a bělochem - patří oba ke stejnému druhu, Homo sapiens sapiens. Jejich DNA je na 99,99% stejná. Což se nedá říct například o kočce a krávě, což jsou dva rozdílné druhy. Takže tohle zjednodušení kulhá už ne na jednu, ale na obě nohy. Možná proto, že jsou to zvířata jiného druhu, tak k nim naše kultura také jinak přistupuje, i když souhlasím, že v mnohých případech tak drasticky, že bych nejradši, aby byli ,,bio" všichni, ale to se asi jen tak nepovede :))

12 Elfoslav Elfoslav | Web | 11. listopadu 2015 v 19:58 | Reagovat

Hrozný egoizmus a ignorancia srší z tohto článku. Úplne ma dostalo toto:

"V každém případě však prosím vegetariány a vegany, aby omezili příspěvky na Facebooku i jinde ve veřejném prostoru, které zobrazují zmrzačená a trpící zvířata.
Mohu všechny čtenáře ujistit, že to nedělá nijak dobře ani nám, kteří maso jíme."

Len úplný ignorant môže toto napísať. Prosím, neukazujte nám zábery z vojen a neukazujte nám ani v správach nič zlé. My chceme žiť v ignorancii a v domnienke, že svet je krásny bez násilia a že mäso rastie na strome....

Tvoje egoistické argumenty nemajú žiadnu váhu. Nuž čo, naďalej ignoruj svet a buď šťastný.

http://blog.hromnik.com/2015/08/21/derave-argumenty-obhajujuce-jedenie-masa/

13 Jan Duha Jan Duha | Web | 13. listopadu 2015 v 12:21 | Reagovat

Díky za reakci a Tvůj článek si určitě přečtu :) Máš na blogu více článků, které vypadají přinejmenším zajímavě. K těm válkám - samozřejmě, že jsou špatné a neměli bychom před nimi zavírat oči, ale někdy to média taky už přehánějí, když ukazují jenom války a násilí, ačkoliv se na světě děje spousta dobrých věcí, které by mohli rovněž ukázat. Sledovanost je pro ně zkrátka důležitější, než objektivita. Díky tomu je většina lidí naštvaná na mainstreamová média. Stejně tak si myslím, že tím, že vegetariáni a vegani budou neustále dávat na FB (a jinde) fotky trpících zvířat, ničemu moc nepomůžou. My masojedi tím budeme zahlcení a spíš nás to jen znechutí a podpoří to v lidech takový ten předsudek, že vege lidi jsou magoři, co někomu vnucují, co má a nemá jíst (jakkoliv si fakt nemyslím, že by to dělala většina z vás). K tomu egoismu - nikomu neberu právo na názor, ani mu nevnucuju ten svůj. Stejně jako uznávám, že každý má právo se stravovat, jak uzná za vhodné. Proto tuto poznámku moc nechápu.

14 WTF WTF | 16. února 2016 v 18:11 | Reagovat

Konečně někdo rozumný! Mě na veganech hlavně štve jak se hrozně rádi povyšují a cítí se lepší než "masožravci" (OMG! Snad všežravci, když už!) a vůbec celé ty jejich vykonstruované pseudoargumenty jsou spíš k smíchu. Připadá mi, že nedostatek selského rozumu a naprostá odtrženost od přírody je záklaním předpokladem k tomu, aby se člověk stal veganem.

Oni tvrdí, že nechtějí ubližovat  zvířatům. Zamysleli se někdy nad tím, že to jejich oblíbené exotické ovoce se pěstovalo na plantáži, kvůli které byl vykácen prales a pobity tisíce zvířat? A že se pak vezlo přes půl světa lodí, letadlem a kamionem a vyprodukovalo se tím obrovské množství skleníkových plynů a různých toxických látek? Nebylo by snězení místní krávy mnohem šetrnější k světu?

A pěstováním obilí se podle veganů vůbec neničí životní prostředí. Co ty chuděrky myšky, žížaly, různá půdní drobotina, která umře při orbě půdy? Co malí srnečci a zajíčci usmrcení kombajny? Není opět šetrnější kontrolovaně zabít a sníst místní krávu, než rozsekat srnečka? A co soja, která je podle nich super náhražkou masa? Většina soji je GMO, to jim nevadí? A pesticidy? Spotřeba vody na zavlažování polí? Nic?

Pak mě taky baví ten demagogický blábol o tom, jak by se na stejné ploše uživilo mnohemc víc veganů než "masožravců". Tento blábol vychází z nějakého propočtu založeném na těch nejhorších velkochovech v polopouštích v USA, následně se toto vynásobí počtem hospodářských zvířat na světě a vyjde údajný dopad chovu na živ. prostředí. OMG! Většina hosp. zvířat na světě se nechová tímto způsobem! Např. u nás se krávy běžně pasou na loukách, v Irsku se volně pasou ovce a koně a všechno tohle je důležité. U nás v současnosti není jiný způsob jak zachovat vzácná luční společenstva, než pomocí pasení zvířat. Jinak by pastviny postupně zarostly a tím by vymřela spousta vzácných rostlin a drobných živočichů. Což vegany ovšem nezajímá. Navíc je blbost, aby se pastvina nahradila polem. Pastviny jsou tam kde jsou většinou proto, že tam stejně nic než odolná tráva neroste.

Taky by mě zajímalo jak si představují následnou péči o všechna stáda a hejna, kdyby se naráz ze všech lidí stali vegani. Kdo to zafinancuje? Kdo bude nadále dojit krávy mléčných plemen, které produkují tolik mléka, že to jejich tele nikdy nezvládne samo vypít? Je humánnější nechat krávu zemřít na prasknutí vemena a tele následně hlady? Nebo bezsrsté prase v zimě umrznout, ale hlavně že v přírodě?  Ti vegani fakt nejsou normální!

Podle mě by se měly řešit podmínky velkochovů, které jsou fakt hnusné, a ne prostě nejíst maso, mléčné výrobky a vejce. Dnes je možné si vybrat různé bio chovy, nebo mít aspoň vlastní slepice na vejce.

Člověk stejně prostě není býložravec a nikdy nebyl, ani jeho předkové. Určité množství živočišných bílkovin a jiných látek potřebuje každý, někdo víc, někdo míň. Jsou metabolické typy, pro které je vegetariánství jakžtakž vhodné, a pak jsou typy, pro které ani náhodou. Nejvíc mě dostávají ti vegani, co nejí nic ze zvířat, ale cpou do sebe podpůrné prášky a potravinové doplňky testované na zvířatech. To jim jako nevadí? Je to mnohem krutější a nesmyslnější, než jíst živočičnou stravu. Prostě banda fanatických pokrytců, ti vegani!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama