Březen 2016

Nemějme zamknuté dveře!

6. března 2016 v 19:08 | Jan Duha


O uprchlících se toho poslední dobou řeklo a napsalo fakt mnoho. Mnohdy ve vypjaté atmosféře, za překřikování a létání
nejrůznějších předmětů z obou stran barikády. Na tomhle příkladu se projevuje dualistické myšlení, dědictví totality.
Buď jsi s námi, nebo jsi proti nám. Buď jsi sluníčkář, nebo xenofob. Buď podporuješ islám, nebo autoritativní režim ve stylu normalizace, s ostnatými dráty na hranicích a věšením ,,nepřátel". Slušná diskuze odešla kamsi na vandr.

Taky se dost mluví o křesťanských hodnotách. Nepatří k nim i pomoc a láska k bližnímu?
No, ale co mám do toho vlastně já, jako buddhista, co pindat? Oh, wait... možná bych měl taky jedno želízko do ohně.
Pohled, který není tolik slyšet.

Už nějakou dobu se považuju za středového člověka. Jestliže vyhraněná pravice mluví o svobodě jednotlivce, svobodě
podnikání, osobního vyjádření, pak je mi to více, než sympatické.
Stejně, jako chápu, že levice mluví o pomoci lidem, kteří na tom nejsou tak dobře, jako my, protože není tak těžké dostat se do situace, kdy sami budeme potřebovat pomoc.
Na tom je založen i princip karmy. Říká, že držíme život ve svých rukou, a to, co uděláme dnes, ovlivní naši budoucnost.
Zároveň říká, že to, co uděláme, se nám vrátí, tedy pomohu-li, bude v budoucnu pomoženo mně.
I kdyby to mělo být v dalším životě...

Zároveň Buddha mluví o soucitu a moudrosti, a o tom, že by měly být v rovnováze.
Vypadá to jako intelektuální tlachy non plus ultra, ale pojďme si to vysvětlit na mém oblíbeném příkladu - na příkladu zdravotní sestry. (Omlouvám se, jestli jsem to už v nějakém předchozím článku psal).

Zdravotní sestra musí mít dost soucitu, aby měla motivaci lidi léčit. Zároveň by měla mít i dost moudrosti, aby se chránila
před nakažením. Kdyby měla málo soucitu, tak nebude chtít nikomu pomáhat a budou jí umírat pacienti.
Kdyby měla málo moudrosti, tak se nakazí a dost možná sama umře.

Dá se tedy říct, že levice je soucitná a pravice moudrá, obojí je v demokracii potřeba a mělo by to být v rovnováze.
Stejně, jako si těžko dovedeme představit minci jen s jednou stranou a sebevíc vychýlené kyvadlo se stejně nakonec vrátí ke středu. Ne nadarmo se buddhismu říká střední cesta a kdo jde moc nalevo, nebo moc napravo, většinou skončí v příkopu... Ale dost metafor.

Lidi, kteří jsou striktně proti imigraci, většinou argumentují tím, že se vytvoří ghetta, že to jsou lidi z úplně jiné kultury, případně rovnou, že by islám zakázali jako nedemokratický nebo že je těch lidí prostě hodně.
Ano, je jich hodně, to je třeba si přiznat. Stejně, jako když od nás utíkali lidi před komunismem, tak jich bylo hodně. A taky mezi nimi určitě byli nastrčení agenti KGB či StB, aby na Západě propagovali komunismus.
Když někam jde masa milionů lidí, tak se mezi nimi pár lotrů najde vždy, ať jsou jakéhokoliv vyznání.
To, co se stalo s 19 uprchlíky v Kolíně nad Rýnem, se stalo i předtím na Oktoberfestu. A to bylo 200 násilníků. Ožralých Němců. A nějak jsem si nevšiml, že by někdo tvrdil, že je násilí součástí německé kultury...

Ano, jsou to muslimové. To Bosňáci, které jsme po jugoslávské válce přijali, a to mnohem víc, byli taky.
A celkem nic se nestalo. Slyšel jsem na to dva argumenty. Zaprvé, že byla jiná doba. Ano, byla. Ale jinou dobu potřebujeme, pokud se nechceme stát autoritářským státem typu Maďarska...
Pak jsem slyšel argument, že o tom lidé nevěděli, nemluvilo se o tom... no, jak se tak koukám na současnou rozhádanou společnost, tak je možná dobře, že o tom nevěděli. Vypadám rozohněně? Asi jo, ale není to záměr...
Chci zkrátka říct, že migrace byla v nějaké míře vždy a Keltové by teď taky mohli přijít a tvrdit, že nárok na Česko mají jen oni, protože tu byli mnohem dřív, než Slované. A kdyby Slované postavili plot kolem hranic, tak tu teď možná většina lidí uctívá Peruna a tančí kolem ohně (nechám na zvážení čtenářů, zda by to bylo dobře, či špatně).

Víte, já taky neříkám - přijměte všechny! To není možné ani technicky, ani lidsky. Tady přichází ten aspekt moudrosti,
stání nohama na zemi. Uznávám, že paní Merkelová to trošku pohnojila, když řekla, že sakumprásk každého přijme,
a že, po poznání, že jich je tolik, mění názor. Totéž Rakousko. Je jasný, že mít tady víc uprchlíků, než zvládneme integrovat, nebo než počet baráků, které pro ně zvládnem postavit, by problém byl.
A byl by to problém i pro ty uprchlíky samotné. Když někdo neví, co dělat, často pak začne růst pro kriminál.

Ghetta jsou reálný problém, který samozřejmě vzniknout může. Dobře to vyřešili výše zmínění Rakušáci.
Přijímají uprchlíky po osmdesáti denně, navíc je do jednotlivých měst rozdělují po malých skupinkách
a míchají je s většinovým obyvatelstvem. Mají tak mnohem větší motivaci se integrovat, naučit se jazyk a místní zvyklosti, než kdyby je nahnali do nějaké ubytovny všechny najednou jak sardinky.
To je problém Francie apod. Ten problém je sociální, mnohem víc, než náboženský.
Kdyby nastěhovali na jedno místo třeba cyklisty a izolovali je od zbytku společnosti, taky by všichni neskákali radostí a netrhali kytičky. Francie si má pohlídat tajné služby, které, ač měly v merku bandu teroristů, nechaly situaci dojít až k nejhoršímu. Par bleu. Je suis Paris...

Mít obavy je lidské, ale většina situací se dá zvládnout, pokud k nim přistupujeme s opatrností, rozumem, ale zároveň i s určitou mírou otevřenosti a soucitu. Sám jsem ve Vídni několikrát byl. Čisté, moderní město, plné ochotných lidí,
skoro všude se tam domluvíte anglicky (na rozdíl od brněnské cizinecké policie), čistota tamního metra se s pražským nedá měřit... zkrátka na první pohled je jasné, že tam socialismus nezabrousil.
Mnohem víc cizinců, než u nás, všude stánky se sushi, kebabem a kdoví, čím ještě.
Musím říct, že procento lotrů tam je srovnatelné s českým, ne-li ještě nižší, než u nás.
Poznal jsem tam pár Turků a jednoho Afghánce. Světe div se, ani jeden z nich mě nechtěl podřezat či ukamenovat.

Lidi argumentují svatými texty. A že islám tohleto, v Koránu se píše tohle a támhleto...
Podívejte se, já jsem jako buddhista ten poslední, kdo by nějak propagoval islám.
Jsem k němu úplně stejně skeptický, jako třeba vůči křesťanství, protože jako svobodomyslnej člověk nemám rád dogmata, ať jsou jakákoliv. Ale to přece neznamená, že budu chtít kvůli lumpům slušné lidi odněkaď vyhánět, nebo jim bránit v jejich ústavním právu tuto svou víru vyznávat.
I když uznávám, že v islámu a islámských zemích je spousta problémů - obecně situace žen, nebo LGBT lidí...
Taky je spousta organizací v těch zemích i mimo ně, které se to snaží, většinou neúspěšně či pomalu, řešit...
Ale neutíkají odtam ti lidé právě proto? A ruku na srdce - nejsou podobné problémy i v současném Rusku?
Striktně oddělit náboženství od politiky! Jakékoliv. A bylo by.
Chápu, že jsem asi naiva, protože při reáliích současného Ruska, Ukrajiny či Íránu provádět odluku státu od církve je
zatím hodně velké sci-fi. Ale vracíme se k tomu, proč vlastně tolik lidí zdrhá.

S tou vírou je to těžký...
Upřímně, i kdyby někdo věřil, že svět stvořila čajová konvice, která vždycky jednou za padesát let oběhne Zemi,
tak pokud se ten člověk chová slušně, bude mi to srdečně jedno. Maximálně si zaklepu na čelo.
V Bibli vám taky najdu X textů o kamenování cizoložnic nebo třeba prohlášení Ježíše, že nepřinesl pokoj, ale meč.
Lidí, kteří se tím v reálu řídí, je však mizivé procento.
Stejně tak vám snadno vygoogluju vyjádření tatarských muslimů, jak násilí odsuzují.
Já si myslím, že všechno je v důsledku o lidech a o tom, jak co interpretují...

Další věc, co jsem slyšel, je, proč ti lidi nezůstanou v první bezpečné zemi, třeba v Turecku.
No, asi proto, že tam je už teď v uprchlických táborech asi dva miliony lidí, a víc se jich tam už nevejde.
Poslat je zpět do války by asi nebylo moc humánní (představte si, že byste byli Žid, zdrhali z Německa třeba do Anglie,
a oni by vás do toho Německa šoupli zpátky s tím, že jste ekonomickej imigrant. Hustý, co?

Mají mobily a jsou bohatí... Zatímco my vůbec. A vůbec bych si nevzal telefon, kdybych někam zdrhal.
Mon dieu, tak sestřelte ty pašeráky a přepravte je sem nějak legálně, ne?
Na druhou stranu se zas vykřikuje, že chtějí jen žít na dávkách. Kurňa, tak když jsou bohatí, proč by měli chtít žít na dávkách? Fuck logic.

Polsko chce migranty vyzbrojovat a vracet zpět. Oukej, zajímalo by mě, ke které z těch asi 100 znepřátelených frakcí se mají po návratu připojit a za jakou vlast vlastně bojovat.
Mnohem líp to podle mě vyřešilo Finsko. Dává jednorázový finanční příspěvek migrantům, co se chtějí dobrovolně vrátit.
To mi přijde jako dobrej způsob, jak odfiltrovat ekonomické migranty od těch, co opravdu zdrhají před válkou a poradí si. A zrušte ten paskvil, že žadatel o azyl nesmí půl roku pracovat. Pak si lidi nemají stěžovat, že uprchlíci nepracují.
On jim to totiž ani zákon mnohdy pořádně neumožňuje. A pokud je někdo z nich ekonomický migrant, jako třeba spousta Čechů v Anglii, tak ho vůbec přijmout nemusí, allright?

Jasně, že přijmout všechny je blbost a extrém. To nedáme. Ale stejně tak je druhý extrém zavřít hranice a nepouštět sem nikoho. To už tady bylo. Já si nemůžu pomoct - pořád je podle mě lepší zachránit aspoň jednoho člověka, než vůbec žádného. Už z hlediska té karmy. Ti z vás, pro které je karma jen průtokový ohřívač, si za slovo ,,karma" můžou dosadit dobrý pocit, příčinu a následek, soucit s bližním...

Ano. ,,Sluníčkáři" mají pravdu v tom, že se má pomáhat trpícím. ,,Xenofobové" mají zase pravdu v tom, že se to musí kontrolovat. Pomoc je soucit. Kontrola je moudrost.

Proč nepřijmout určitý počet dobrovolně? Bez kvót - mezi náma, člověka, co chce být v Německu, stejně nepřinutíte, aby byl u nás, stejně jako nezastavíte masu miliónů lidí, to už byste fakt museli střílet - a zas byste měli problém.
Ostatně, část jsme jich už přijali, a zatím no problem... A ani jich moc nebude, když to správně podchytíme...

Zatím je u nás těch uprchlíků pět a půl a přesto na ně slyším víc hemzů, než v zemi, kde jich je mnohonásobně víc...
Možná se lekli Zemana, čemuž bych se ani nedivil. Možná si spočítali, že bude lepší žít v zemi, kde je většina lidí chce, než tam, kde ne. Těžko říct.

Hlavně bysme si nejspíš měli uvědomit, že to je safra složitý problém. Ani spousta politiků neví, jak to stoprocentně vyřešit. Pokud to vůbec jde. Nevím to ani já, ačkoliv jsem pár věcí v článku nastínil.
Jednoduchá řešení jsou někdy krásná, ale jindy vedou do pekel...

Nemyslete si, že tu jenom hloupě kecám. Sám jsem - ještě s mamkou - udělal takovou jednoduchou, a přitom snad
docela užitečnou věc. Přispěl jsem na sbírku pro uprchlíky nacházející se mezi Srbskem a Maďarskem.
Ono byly doby, kdy tam nebylo nic. Vůbec nic. Lidi přišli na zelenou louku, kde nebyla ani policie, ani neziskovky,
ani nikdo, kdo by pomáhal, a konec konců ani zástupci těch dvou států. Nebyla otázka, jestli vznikne konflikt, byla jen otázka, kdy. A člověk, který má dobré podmínky tam, kde je, nemá pak důvod utíkat, ne?
A není lepší dát oblečení někomu, kdo ho potřebuje víc, než já, než ho hodit mezi odpadky?

V buddhismu existuje ženský Buddha jménem Zelená tára. Symbolizuje soucit a zároveň ochranu. Buďme jako ona.
Chraňme se, ale zároveň buďme soucitní. Možná, že v politice chybí ženská energie, méně soutěživosti, více empatie.
Více kultivovanosti v diskuzi. Zkrátka energie Zelené Táry. Budu si říkat její mantru, OM TARE TUTARE TURE SOHA,
mantru ochrany a soucitu, a budu přát všem bytostem štěstí.

Jak říká Buddha, všechny bytosti chtějí být šťastné, jen některé toho chtějí dosáhnout zmateným či hloupým způsobem. Zlé jazyky řeknou - takže vy buddhisti přejete osvícení i těm teroristům? Ano, přejeme.
Osvícený člověk už totiž nemá potřebu být teroristou. Je-li někdo dokonale šťastný, nemá už potřebu rozsévat utrpení.

Nemějme zamknuté dveře v mysli!

OM TARE TUTARE TURE SOHA.

Jo, a mimochodem, jestli tady vypukne nějaká válka mezi křesťanama a muslimama, tak adieu, vážení.
Sbalím si svých pět švestek, vyholím hlavu a beru kramle do nějakýho nepálskýho buddhistickýho kláštera.
Když se dva perou, třetí se směje.